Zaslaw זסלב

הקלק כדי לקבל תחזית מפורטת


JGuide ZA XX PL 1S

זסלב ממוקמת כ 9 קמ' דרומית מזרחית לסנוק שבמחוז פודקרפצקיה בפולין על הגדה המערבית של נהר הסן. זסלב היום היא שכונת מגורים קטנה המכילה 4-5 בניינים בני שלוש קומות למעמד הבינוני נמוך, בקצה השכונה מבנה קטן יחסית המשמש כמוסד לחולי נפש. בתי השכונה משופצים וחזותה הנוכחית כמעט ואיננה מסגירה את שאירע כאן ליהודי הסביבה בשנות מלחמת העולם השנייה, בעיקר בראש השנה בספטמבר 1942.
Building in Zaslaw

לפני כמה שנים בעת חפירת תעלות התשתית לשכונה נמצאו חפצים אישיים רבים שהושארו ע"י המגורשים לבלזץ שנקברו בעת שיפוץ השכונה.


רוב תושבי זסלב הגרים בה היום הגיעו לשכונה בתקופה הקומוניסטית רק מעטים מהם יודעים או זוכרים איזה תפקיד מילאה השכונה בהיותה מחנה מעבר - ריכוז - מאסף - רצח - השמדה ליהודי סאנוק, לסקו והמחוז כולו כולל יהודי בוקובסקו, אוסטריק, בליגרוד, טורק ועוד בדרכם האחרונה למחנה ההשמדה בלזץ.
בזסלב רוכזו במשך ימים מספר כ 20,000 מיהודי הסביבה. מפקד המחנה היה פוקס איש גסטאפו מלווה תמיד בכלב ענק. המחנה היה בתוך מפעל שהכיל גם מסילת ברזל ליד שערו המזרחי.
Memorial to Jews who killed in Zaslawאלפי אנשים נדחסו על שטח צר ביותר, צמאים לטיפת מים, מותשים ומיואשים עמדו משפחות משפחות, זקנים, נשים וילדים עד שהועלו לקרונות המשא שבמפעל הסמוך בדרכם האחרונה לבלזץ. רבים מהם נורו ונרצחו במחנה ואנדרטה בשפה הפולנית הוקמה לזכרם אלא שגם כאן כמו במקומות רבים אחרים בפולין הכיתוב הוא אודות "אזרחים פולניים" שנרצחו ודמם ניגר במורד הגבעה לנהר הסאן.


איך מגיעים
מסנוק ניסע כ 9 קמ דרומה בכביש מס' 84 עד לקפלה קטנה הניצבת בצומת הכניסה לשכונה. בכניסה נפנה שמאלה נמשיך ישר ונחנה את הרכב במרכז השכונה ליד הבית השני.

אם הגענו ברכבת לסנוק נעלה על מונית. מחיר הנסיעה הלוך ושוב כולל המתנה קצרה כ 50 זלוטי. אפשר גם להמשיך ללסקו לביקור בבית הכנסת המפורסם ובבית הקברות.





קישורים

No comments: